Medewerker (onmacht)….. hoe ga ik dit allemaal klaar spelen? Ik vind het onderwerp helemaal niet interessant, maar toch moet ik wat op papier zetten. Waarom moet ik dit financiële stuk er bij doen, collega X is daar toch veel beter in? Ik ben er al zolang mee bezig, ik krijg er paniekaanvallen van. Ik meld mij ziek……
Organisatie (gefrustreerd)….. hoe kan het nou dat zij zich opeens ziek meldt? En dan is het stuk wat ze moest maken ook nog niet eens af. Even kijken of ze dit nog even vanuit huis kan versturen, we hebben het echt nodig! Ik ben benieuwd welk excuus ze nu weer heeft….
Waar ik in mijn vorige blog aangaf dat ik het niet snapte dat een medewerker blijft zitten op een plek als je niet gelukkig bent, snap ik aan de andere kant van bedrijven niet dat je mensen op een functie of zelfs in dienst wilt hebben die hun werk niet met plezier uitvoeren.
Veel bedrijven hebben de neiging om medewerkers in een positie te drukken die niet bij die medewerker past. Omdat de functie nu eenmaal zo is en deze medewerker daar voor aangenomen is (destijds). Hierdoor creëer je een situatie dat het voor medewerkers heel veel tijd en energie kost om een functie uit te oefenen. Ze werken daardoor vaak inefficiënt en de kwaliteit is niet zoals je het graag zou willen.
Misschien herken je het zelf ook wel. Je bent met een taak of opdracht bezig wat je wat lastig vindt of iets minder interessant. Je kijkt wat vaker op je telefoon. Je opent nog eens een nieuwssite of een andere social media site. Je googled wat op het onderwerp, maar verder komt er niet veel uit je handen. Poef….. je bent een uur verder zonder echt wat gedaan te hebben. Kortom, je productiviteit is lager dan dat je eigenlijk zou willen. 100% productiviteit op het werk is niet mogelijk. Je hebt af en toe bedenktijd nodig of even afleiding van die telefoon om weer met ideeën te komen. Er moet alleen wel een goede balans zijn.
Stel je nou een medewerker voor die het grootste gedeelte van zijn/haar taken lastig of niet leuk vindt. Ik durf wel te stellen dat deze medewerker een lagere productiviteit heeft dan dat je zou willen. Daarnaast is het risico dat deze medewerker langdurig uit gaat vallen wegens een burn- of bore-out vele malen groter dan medewerkers die gelukkig zijn met hun functie. Een situatie waarin een medewerker niet op hun plek zit, kost jouw bedrijf dus geld. Het zegt niet dat deze medewerker niet van waarde is voor jouw bedrijf. Alleen op deze plek kost deze medewerker jou geld. Kijk eens naar de medewerker. Wat kan een medewerker nou heel goed? Maar eens gebruik van dit talent en zet de juiste man op je juiste plek.
Bij je werving en selectie van nieuwe medewerkers kan je hier al rekening mee houden. Selecteer de kandidaten niet alleen maar op werkervaring, maar kijk eens verder dan de CV en meer naar de mensen. Ga het gesprek met hun aan om te kijken of hetgeen wat zij echt leuk vinden, past bij de functie in plaats van zij allemaal al hebben gedaan.
Ga met mij de uitdaging aan om jouw personeelsleden op de juiste plek te zetten door te kijken naar hun talenten! Een win-win situatie:
een gelukkige medewerker, minder uitval, hogere productiviteit, een nog mooier bedrijf!
Daar doe je het toch voor!